عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » صدور 28 کجوز بوم گردی در شهرستان گالیکش تا پایان سالجاری

ابراهیم کریمی در گالیکش اعلام کرد:

صدور 28 کجوز بوم گردی در شهرستان گالیکش تا پایان سالجاری

برای مشاهده تصاویر بصورت اسلایدر، روی یکی از تصاویر کلیک کرده و دکمه Space یا فاصله را از روی کیبرد بفشارید.

صدور 28 کجوز بوم گردی در شهرستان گالیکش تا پایان سالجاری

به گزارش " روابط عمومی فرمانداری گالیکش" ابراهیم کریمی در جلسه شورای اداری شهرستان گالیکش که با حضور فرماندار و مدیران ادارات در محل سالن فرمانداری این شهرستان برگزار شد با اشاره به حوزه گردشگری گفت: چند محور اصلی گردشگری گلستان در شهرستان گالیکش قرار دارد و برجسته‌ترین و شاخص‌ترین آن پارک ملی گلستان است.

وی افزود: گالیکش در مدخل ورودی شرق استان گلستان قرار دارد. باوجوداین ظرفیت و تردد تعداد زیادی از مسافرین بارگاه ملکوتی امام رضا علیهم‌السلام کمتر به این موضوع پرداخته‌شده و گالیکش از آن سهمی نبرده است.

به گفته کریمی برای رفاه حال مسافرین سال گذشته بالغ‌بر یک و نیم میلیارد تومان برای ساخت دو مجتمع بهداشتی و بین‌راهی، خدمات نمازخانه، سرویس بهداشتی و باربکیو و ... در پارک ملی گلستان هزینه شده است.

کریمی اضافه کرد: همچنین مرکز سایت بازدیدکنندگان حیات‌وحش منطقه گردشگری «میرزابایلو» پارک ملی گلستان به اجرا فونداسیون رسیده و هفته جاری اعتبار 400 میلیون تومانی مجدد آن ابلاغ‌شده تا ساخت آن را به پایان برسانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان با اشاره به اینکه متأسفانه تاکنون اعتباری برای آبشار «لوه» گالیکش اختصاص نیافته است اظهار داشت: امسال از محل ماده 180 اعتباراتی برای آبشار لوه در نظر گفته‌شده است و تا پایان سال نیز احداث پارک جنگلی لوه از سوی منابع طبیعی گلستان به بخش خصوصی واگذاری شود.

وی ادامه داد : دهستان نیلکوه گالیکش و روستاهای زیادی که در این محور قرار دارند به‌عنوان یکی از محورهای اصلی گردشگری گلستان محسوب می‌شوند. به کمک دهیار فارسیان به دنبال ایجاد مرکز نمونه گردشگری در حمام قدیمی فارسیان هستیم.

کریمی با اشاره به اینکه جهت‌گیری میراث به سمت ایجاد مراکز اقامتی بوم گردی است عنوان کرد: گالیکش ظرفیت خوبی در گردشگری دارد و با تجهیز، بازسازی و مرمت خانه‌های سنتی روستایی به دنبال رواج بوم گردی در این شهرستان هستیم تا ظرفیت اقامتی و گردشگری در گالیکش افزایش یابد.

به گفته کریمی بوم گردی به حفظ پخت‌وپز، فرهنگ و سنت روستایی کمک خواهد کرد و باعث ماندگاری مسافر می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان افزود: در حال حاضر 10 مجوز بوم گردی در بخش لوه شهرستان گالیکش صادرشده و تا پایان سال 18 پرونده دیگر بررسی و صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: هیچ محدودیتی برای صدور مجوز بوم گردی در گلستان نداریم و همه روستاهای استان می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

کریمی با اشاره به حوزه صنایع‌دستی و احداث مراکز تخصصی صنایع‌دستی گفت: برخی از روستاهای گالیکش قدمت بسیاری در بحث صنایع‌دستی دارند. تولیدات روستاییان یواش‌یواش با دنبال نکردن نسل جوان به سمت فراموشی می‌رود و احداث مراکز تخصصی صنایع‌دستی باعث حفظ و ماندگاری این میراث می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان افزود: مراکز تخصصی صنایع‌دستی حلقه مفقوده چند معضل را حل می‌کنند. روستاییان تولیدات صنایع‌دستی داشتند اما بر کیفیت و طراحی محصولات نظارت نمی‌شد و نهایتاً تولیدات به بازار فروش راه نداشت. اگر به بازار فروش هم راه پیدا می‌کردند چون کیفیت محصولات پایین بود اقبال خوبی صورت نمی‌گرفت حال با احداث مراکز تخصصی صنایع‌دستی به دنبال رفع این معضلات هستیم.

کریمی گفت: سال جاری در گلستان 6 مرکز تخصصی صنایع‌دستی راه‌اندازی شده که دوتا از آن‌ها سهم گالیکش است. مرکز «ینقاق» دهه فجر امسال افتتاح شد و مرکز تخصصی صنایع‌دستی روستای «پادلدل» نیز به‌زودی افتتاح می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان گفت: این آمادگی را داریم در هر جای استان ظرفیتی وجود داشته باشد این مراکز تخصصی را تجهیز و راه‌اندازی کنیم. هیچ محدودیت برای احداث مراکز تخصصی در روستاها وجود ندارد.

وی اضافه کرد:احداث بازارچه فروش محصولات صنایع‌دستی در گالیکش دیده‌شده. برای این کار قدم‌هایی برای تبدیل یکی از مراکز تجاری شهرستان به بازارچه برداشته شد اما موفقیت‌آمیز نبود. ساخت بازارچه صنایع صنایع‌دستی در سال 96 در گالیکش آغاز شود.

به گفته کریمی برای ساخت بازارچه نیز در گلستان محدودیتی نداریم و هر شهرستانی که زمین آن را در اختیار میراث فرهنگی قرار دهد ساخت آن در اولویت قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی به بحث میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: قدیمی‌ترین سکونتگاه بشر در شمال کشور «غار کیارام» در گالیکش وجود دارد.

وی افزود: گالیکش با 84 بنا، محوطه و میراث ثبت‌شده رتبه دوم گلستان را به خود اختصاص داده و این نقطه قوتى برای این شهرستان است.

کریمی اظهار داشت: مراحل ثبت ملی چهار پرونده آبشار فارسیان، مراسم حسن و حسین، دریاچه فارسیان و صبح روسیاه انجام‌گرفته است. هیچ محدودیتی برای ثبت میراث روستاییان نداریم و هر روستا می‌توانند آثار معنوی و طبیعی خود را به میراث فرهنگی گلستان معرفی کنند و مقدمات ثبت آن انجام شود.

وی در پایان بیان کرد: نقشه‌برداری 20 محوطه تاریخی گالیکش انجام‌گرفته و مراحل ثبت تاریخی آن انجام خواهد شد.

 صدور 28 کجوز بوم گردی در شهرستان گالیکش تا پایان سالجاری


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گالیکش
  • بازدید : 835
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 1391

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : پنج بعلاوه شـش؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

آرشیو

<    «  فروردین 1403  »    >
شیدسچپج
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 434
بازدید دیروز: 91
بازدید ماه:3953
بازدید سال:3953
بازدید کل:1248054